Tyto webové stránky používají soubory cookies, aby bylo možné zpracovávat návštěvnické interakce. Jejich použití je však možné pouze po Vašem souhlasu. Prohlášení o používání cookies.
V posledních letech se v českých městech rozmáhá výstavba malých okružních křižovatek. Tyto křižovatky díky svému geometrickému uspořádání nabízejí mnoho výhod zejména pro bezpečnost, kapacitu, hospodárnost provozu a estetickou kvalitu městského prostředí. Rozvíjí se také cyklistická doprava a množství cyklistů užívajících okružní křižovatky stále roste. Na druhé straně však dosud v českých technických předpisech neexistují podložená kritéria pro volbu způsobu vedení cyklistů v okružních křižovatkách. Tato záležitost se podceňuje a v praxi je většinou řešena formou improvizace případ od případu.
S ohledem na vedení cyklistické dopravy a způsob přednosti v jízdě můžeme okružní křižovatky rozčlenit následujícím způsobem:
Existují ještě dvě další alternativy: mimoúrovňové vedení cyklistů (tunel, most) a vedení cyklistů stejně jako chodců (tzn. sesednutí z kola). Projekt ROCY se bude zabývat pouze prvními dvěma způsoby vedení cyklistů, smíšeným provozem a samostatně vedenou cyklostezkou bez přednosti v jízdě.
Cílem této části projektu ROCY je provést výzkum bezpečnosti a funkčnosti dvou výše uvedených způsobů vedení cyklistů malými okružními křižovatkami v intravilánu a získané informace shrnout do doporučení pro novelizaci příslušných článků technických předpisů.
Rešerše odborné zahraniční i tuzemské literatury, zejména ze zemí s rozvinutou cyklistickou dopravou. Cílem rešerší je získat aktuální poznatky, aplikovat je v rámci řešení navrhovaného projektu a nastudovat jejich využitelnost v podmínkách ČR.
Vliv na bezpečnost cyklistů bude sledován na okružních křižovatkách ve vybraných městech
Typy vedení cyklistů okružní křižovatkou a počet analyzovaných lokalit:
Na vybraných lokalitách bude provedena analýza nehodovosti dle policejních statistik Budou zjišťovány intenzity dopravy a skladba uživatelů a další dopravně - inženýrské charakteristiky a vypočtena relativní míra nehodovosti. Bude sledováno chování cyklistů při průjezdu okružní křižovatkou metodou sledování konfliktních situací.
Analýza bude prováděna v průběhu roku 2010 na těchto konkrétních lokalitách:
Pětiramenná okružní křižovatka na tř. Tomáše Bati u továrny Barum.
Pětiramenná okružní křižovatka ulic J. Sousedíka, Štěpánská, Smetanova a Nádražní v centru města.
Tříramenná okružní křižovatka na ulici Plumlovská slouží k napojení obchodního areálu.
Tříramenná okružní křižovatka na ulici Plumlovská slouží k napojení obchodního areálu.
Jedna z okružních křižovatek na ulici Kostelecká
Křižovatka ulic Smetanova, Sadová, Masarykova
Diseminace výsledků formou publikování odborných článků, prezentací, návrhů na doplnění technických předpisů, uspořádání semináře